احیای سنت'خون بس'، قاتل كوهرنگی را از مرگ نجات داد
نوشته شده توسط : brezzers

خون صلح' یا 'خون بس' از آیین‌های دیرین ایلات و عشایر استان چهارمحال و بختیاری است كه با وساطت ریش سفیدان، معتمدان و بزرگان طوایف، رضایت اولیاء دم مقتولی را كسب می كنند و با بخشیدن قاتل، او را به آغوش خانواده اش بازمی‌گردانند.

به گزارش شورای حل اختلاف استان، حدود هفت ماه پیش بر اثر نزاعی كه بین دو طایفه در دشت زرین شهرستان كوهرنگ رخ داد،فردی به نام'آبرات خدادادی' كه میانجی بین دو طایفه برای جلوگیری از نزاع بود، براثر برخورد گلوله به قتل رسید.

پس وقوع از قتل، نزاع های شدیدتری بین طوایف آغاز شد كه برای حل آن، اعضای شورای حل اختلاف چلگرد مركز شهرستان كوهرنگ با رفت و آمد به منازل طرفین اختلاف، اوضاع بحرانی' دشت زرین' را آرام و زمینه صلح و سازش را فراهم كردند.

پس از كسب رضایت خانواده مقتول،جلسه ی خون بس با حضور مقامات محلی، قضایی، بزرگان و اقوام دوطرف برای سازش در مسجد روستای دشت زرین با حضور دو هزار نفر از مردم روستا برگزار شد.

به گزارش ایرنا، در این مراسم خانواده مقتول در مقابل كلام الله مجید دستان بسته قاتل را كه به قصاص محكوم شده بود، گشوده و از قصاص قاتل گذشت كردند.

سالها پیش'ناصر غلامرضایی' كارگردان لرستانی در باره سنت خون بس در میان عشایر، فیلمی با همین نام ساخته بود.

در میان ایلات، كشته شدن یك نفر از یك خانواده به عنوان كشته شدن فردی از ایل تلقی می شود و هر عضو ایل موظف است به خونخواهی مقتول برآید و از ایل قاتل انتقام بگیرد.

همین امر باعث درگیری و تداوم دشمنی بعضا در بین نسل های مختلف ایلات می شود.

'خی بس'یا 'خون بس'و 'خون صلح'، رسمی است كه با وساطت سایر ایلات و توافق سران ایلات درگیر، خونریزی بین دو ایل با برپایی این آیین تمام شده و قاتل یا قاتلان بخشیده می شوند.

معمولا برای استحكام صلح در بین طوایفی كه نزاع میان آنان به خونریزی منجر شده است، زنی از ایل قاتل به همسری یكی از بستگان مرد درجه یك مقتول در می آید تا با برقراری پیوند خویشاوندی میان دو ایل، زخم كهنه خون ریخته شده در سالهای بعد سر باز نكند و به تداوم نزاع نیانجامد.

در این آیین، قاتل یا قاتلان كه قبلا مورد بخشایش قرار گرفته اند، با حضور سران طوایف با دستان بسته به همراه یك سینی كه در آن یك كارد و یك جلد كلام الله مجید قرار گرفته است به حضور خانواده مقتول می رسند و از آنان خواسته می شود كه یا قصاص كنند یا به كلام خدا و به خاطر خدا از خون قاتل بگذرند.

در این آیین، خانواده مقتول پس از بوسیدن قرآن با گشودن طناب از دست قاتل، او را می بخشند.

شهر چلگرد مركز شهرستان كوهرنگ در 85 كیلومتری شهركرد مركز استان چهارمحال و بختیاری قرار دارد.

7360/558/





:: برچسب‌ها: اقیانوس , باغ وحش , دختر ,
:: بازدید از این مطلب : 405
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 27 ارديبهشت 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: